Gondolatok a logoról, arculatról
Megrendelés minta nyomtatáshoz
Jót/szépet, gyorsan, olcsón…
Tudd pontosan mit, mire, mennyit szeretnél, és mikorra kellene megcsinálni!
Nincs ötletem, rád bízom!
Ízlések és pofonok
Ki dönt?
Hogyan küldj nekem anyagot?
Gondolatok a logoról, arculatról
A logo egy adott egyént, céget, vállalkozást, szolgáltatást, csoportot, mozgalmat, minőséget, stb. szimbolizáló és képviselő összetett grafikai elem. Az a jel, aminek alakja, formája, színei, amit és ahogy ábrázol hivatott, hogy az adott dolgot képviselje, szimbolizálja, eszünkbe jutassa. Egyedi, jól megkülönböztethető szimbólum, Mi magunk.
Az arculat alapja és legállandóbb eleme, ezért is igényel gondos tervezést, és kap kitüntetett figyelmet utólag.
Ez az a grafikai elem, ami minden hozzánk, vagy tevékenységünkhöz kapcsolódó hivatalos anyagon feltűnik, méghozzá adott, és jól deffiniált grafikai és tipográfiai viszonyokkal, amit az arculat határoz meg. Gyakori cserélgetése finoman szólva se szerencsés.
Éppen ezért a logonk kiválasztásakor, terveztetésekor, átalakíttatásakor, meglévőnk lecserélésekor igen sok szempontot kell figyelembe vennünk, és mivel ezek sokszor egymásnak ellentmondóak, a végén nem tudjuk elkerülni, hogy bizony DÖNTENÜNK kell! Nagyon fontos, hogy a logonak, arculatnak, mint egy termék csomagolásának, bár nem árt, ha a sajátunkat mi is szeretjük, de elsősorban nem nekünk, a vállalat vezetésének, a nagymamánknak, annak a célcsoportnak kell megfelelnie, imponálnia, hanem akiknek a cégünk szolgáltatásai, a termék, a csoport tevékenysége stb. szól!
Több tízezer logo létezik már a világban és még valószínűleg fognak is gyártani párat, szinte lehetetlen besorolni őket merev kategóriákba, pusztán a választás miatt megkísérlek felsorolni pár szempontot:
Jelentés-közlés szemponjából:
a. amik utalnak a tevékenységre, vagy azt ábrázolják, az ábrázolás módja szinte bármilyen képzőművészeti stílust, irányzatot, technikát imitálhat
(ez főleg új dolgoknál hasznos, hogy ránézésre tudjuk, kié is a logo…viszont hátrány, ha például bővül később a szolgáltatások köre)
b. amik konkrétan szövegesen tartalmazzák azt, adott betűtípussal, behatárolt tipográfiai jellemzőkkel, mint betűközök, szóközök, sortáv, stb. és ezeken kívül nem tartalmaznak semmilyen grafikai elemet
(ezek általában nem igazán látványosak)
c. amiknél abszolút semmi nem utal a tevékenységre, ezeknél legtöbbször bizonyos betűk szerepelnek grafikai elemként
(így ránézésre nem lehet megmondani, ki ez és mit csinál, viszont ez például akkor hasznos, ha egy vállalat, cég nagyon szerteágazó tevékenységi körrel rendelkezik)
Grafikailag:
– Kizárólag grafikai elem
– Grafikai és szöveges elem
– Kizárólag szöveges elem
– Szövegelem grafikai elemként hasznáva (Kezdőbetűk, betűkombinációk, ligatúrák, stb.)
A logo, egyedisége folytán, akár csak egy művészeti alkotás, az azt tervező személy szellemi tulajdonát képezi, annak az ügyfél, megrendelő alapesetben csak a felhasználási jogait kapja meg, és csak a megvásárlása után csak a kettejük között megkötött szerződésben foglaltak szerint használhatja fel! Annak felhasználása után, szintén a szerződésben foglalt módon, jogdíj illeti meg! Megváltoztatni, átalakítani, torzítani az ő engedélye nélkül tilos.
Megrendelés minta nyomtatáshoz
“Ezúton szeretnék megrendelni:
– X darab
– pontos méret X mm × Y mm
(szélesség-magasság, és hogy álló, vagy fekvő formátumban)
– egy, vagy két oldalas
(pld. egy szórólap, aminek csak egyik oldalán van nyomtatott elem, egy oldalas)
– színes, vagy fekete-fehér
– megnevezés
(névjegy, szórólap, prospektus, poszter, füzet, zászló, banner, tábla, stb.)
– a küldött adatok/file/kép/pdf felhasználásával
Az általad megrendelt dolgokra CSAK, és kizárólag azokat az adatokat, szöveget fogom felrakni, amit vagy fizikai formában átadsz (pld. valamilyen adathordozón, CD, DVD, Flash drive), vagy e-mailben átküldesz nekem! Ha azonos e-mailben küldöd a megrendeléssel, csatolva, akkor nem, de ha külön file-ként küldöd, a megrendelésbe illik bemásolni a file(ok) nevét!
– ilyen papírra
(nem kell pontosan, több száz féle papír létezik, de hogy körülbelül milyenre gondolsz: “fényes”, vagy matt; “kemény”, vagy hajlékonyabb, vékonyabb legyen; pausz, nyers barna stb.)
Jót/szépet, gyorsan, olcsón…
Ezekből válassz kérlek egyet! Kisebb munkáknál mondjuk néha akár kettőt is, de a három egyszerre csak a mesében létezik.
Ahol nem így van, ott vagy valamivel átvernek, vagy előbb-utóbb valami nem lesz rendben…hidd el!
Ha valamit nagyon aprólékosan kell megcsinálni, az nem megy gyorsan, vagy nagyobb a hibázás lehetősége!
Ha valamit nagyon gyorsan kell megcsinálni, az nem feltétlen lesz szép, vagy jó…és nagyobb a hibázás lehetősége!
Ha mégis szépet, jót kell csinálni, nagyon gyorsan, az általában csak úgy lehetséges, hogy nem napi 8 órát foglalkoztam a projekttel, ergo munkaidőn kívül, a szabadidőmből, az alvásomból, a családomtól veszem el… ezt csak extra felárért vállalom el…és akkor sem mindig!
Higgy nekem, nem érdekem, hogy egy munkával a kelleténél tovább szüttyögjek, és az sem érdekem, hogy te ne legyél elégedett a végeredménnyel!
Tudd pontosan mit, mire, mennyit szeretnél, és mikorra kellene megcsinálni!
Mit, mire…
Tudd, hogy amit szeretnél csináltatni, mire kell neked, mi a szándékod vele! Olyan képeslapot csinálni, ami egyszerre jó névnapra, karácsonyra, és gyásztáviratként, olyan logót csinálni, ami egyszerre jön be nyugdíjasoknak és menő a fiataloknak, szívesen hordanák pólón motoros bandák és elegáns kulcstartón top ügyvédek…NEM IGAZÁN LEHET…a smiley-t meg már régen kitalálták!
Miből…
Azt, hogy én mit tervezek, rajzolok, nagyban befolyásolja, hogy mire kerül rá, akár mint tárgy, akár mint anyag, pld. üvegbe karcoltatni árnyalatos képeket elég nagy meló, tintabélyegzőt készíteni csak bizonyos vonalvastagsággal lehet, stb.
Mennyit…
A mennyiség nem csak a legyártás módját és idejét, az alkalmazott technológiát szabja meg, de ez már sokszor a rajzolás, tervezés szempontjából sem mindegy olykor, hogy valami egyedinek, kis-, vagy nagy példányszámban készül-e majd el!
Kérlek, legalább körülbelül tudd megmondani, mennyi darab kell majd a termékből!
Arról nem is beszélve, hogy a gyártó ennek alapján tud majd árat és időt mondani!
Mikorra…
Ha valami olyan gyorsan kell, hogy azt nem áll módomban, nem éri meg nekem, vagy éppen nem tudom olyan gyorsan megcsinálni, hogy te, vagy én utána még le is tudd gyártatni, akkor azt nem vállalom el!
Lehet, hogy más igen, ez így tisztességes, hogy akkor te máshoz elviheted!
Utólag általunk megbeszélt, de előre módosított határidőt nem tudok teljesíteni!
(Jaj, azt mondja a nyomda, hogyha még ma este odaér…BOCS, NEM!)
Nincs ötletem, rád bízom!
Ilyen nincs! Mert valamit biztos szeretnél csinálni, csináltatni, el szeretnél érni azzal, amit csináltatsz velem.
Tehát van valami elképzelésed, csak esetleg nem tudod megfogalmazni, hogy vizuálisan mit vársz el.
Ebben tudok segíteni, röviden elbeszélgetünk, és fogok Neked ajánlani dolgokat.
Legtöbbször láttál már valamit, ami, vagy aminek a stílusa, vonalvezetése, színvilága tetszik neked, vagy éppen hogy olyat nem akarsz, kiver tőle a víz.
Ez is sokat segít, ha meg tudod mutatni, tudsz róla képeket mutatni, linket küldeni, hogy ez, vagy ilyesmi…vagy ilyet aztán tuti ne.
Az, hogy “Rád bízom!”, minden más infó nélkül, ez általában azért nem működik, mert az emberek különbözőek, és én simán órákat elmelózhatok olyan vázlatokkal, tervekkel, amik jók…csak éppen Neked, vagy akiknek lesz, nem tetszik, mert egyszerűen nem ilyesmire gondoltál.
Én ideges leszek, Te elégedetlen, egyik sem jó.
Inkább pár percet beszélgessünk előtte, mielőtt feleslegesen dolgozom…vagy vállalod azt, hogy csinálok neked valamit, és azt te kifizeted!
Ízlések és pofonok
Mivel a munkámért Tőled kapom a pénzt, ezért én egyszer biztos szólok, hogy valami nem szép, nem ízléses, nem helyénvaló, vagy nem praktikus úgy, ahogy Te mondod, képzeled, gondolod…és ezt teszem általában úgy, hogy meg is fogom indokolni, hosszabban-rövidebben.
Egyszer, de legalább is nem sokszor!
Na jó, ha jó köztünk a viszony, akkor akár többször is, de általában csak egyszer! Mert ha sokat kekeckedek veled, te elviszed máshoz a munkát én meg fogyózom.
Az ízlés egy kényes téma!
Mert mindenkinek más ízlése van, egy picit más az, amit szépnek tart!
SOHA nem lehet olyasmit csinálni, ami mindenkinek tetszeni fog, még olyat is nehéz, amit ugyanaz az ember egész életében szeretni fog! Egész egyszerűen, mert ez az emberi természet sokféleségéből fakad, ami az idővel változik is!
A szakmánk egyik része, hogy illik tudni, hogy bizonyos célokra, bizonyos emberekhez szólva, közülük legtöbben -nem mindenki, csak sokan- mit tartanak szépnek, ízlésesnek, figyelemfelkeltőnek. És ezt figyelembe véve kell alkotnunk valamit!
Ezért sokszor előállhat az a probléma, hogy lehet, hogy Neked, sőt, akár még Nekem, a készítőnek sem kedvére való vizuálisan az anyag, de arra a célra, amire megrendeled tőlem, így a legjobb, ez adja el a legtöbb terméket, ezt fogják a bölcsiben a legcukibbnak tartani…
Egy kategória van, amiben nem engedek, hogy mi az, amit szakmailag, vagy gyártástechnológiailag meg lehet, vagy szabad csinálni!
Ezek szigorúan szakmai kérdések, technológián, fizikán, kémián, élettanon, optikán, alkalmazott pszichológián, színtanon, művészettörténeten, történelmen, tipográfián alapulnak, ezekben nem fogunk vitatkozni! Ezeket azért tartom én is be, hogy a Neked készült munka jó legyen! Ha ebben nem tudod elfogadni, amit javasolok, meg foglak kérni, hogy vidd máshoz!
Nincs harag, nincs sértődés, egyszerűen csak bizonyos szabályokat nem szegek meg, mert az így a kezemből kikerülő munka minősége, vagy összképe a rossz a híremet keltheti!
Ki dönt?
Tőlem Te rendeled meg, te fogod nekem kifizetni, ha elégedett vagy!
Már ha te vagy az, aki dönt abban, hogy amit csinálok, az jó-e vagy sem. Tehát ha a főnököd, vagy a cégtársaid megbíztak, hogy csináltass egy új logót, vagy névjegyet a cégnek…vagy a legvégén majd megmutatod a nagymamádnak, és az ő szava lesz a döntő, akkor ne haragudj, de nekem nem Veled kell beszélnem, hanem a főnököddel, a cégtársaiddal…vagy a nagymamáddal!
Mert akkor amit csinálok, az nekik kell, hogy tetszen, és akkor az ő véleményük, szempontjaik a döntő.
És tudod, már az előző pontban elhangzik: SOHA nem lehet olyasmit csinálni, ami mindenkinek tetszeni fog!
Hogyan küldj nekem anyagot?
Környezet…
Jómagam PC-s környezetben dolgozom, ígérem, amint feltörök, mint a talajvíz, beszerzek egy Mac-et is, tehát Macintosh-ról csak a lehető legvégső esetben küldj anyagot!
Szöveg…
A dokumentum, kiadvány, honlap szövegét lehetőleg Unicode formátumú .txt-ben kérem!
(Nyitsz egy Jegyzet/Notebook lapot, és amikor elmented, a kódolás-t tedd “Unicode”-ra)
Így nagy eséllyel a szövegben lévő speciális karakterek nem ugranak el a világűrbe!
Képek
A pixeles képeket a leggyakoribb képformátumokban fogadom, tehát:
.JPG, .PNG (ilyen kell pld. a honlapokra, ahol a kép háttere átlátszó), .JPEG, .BMP, .GIF, .RAW, .EPS, .PSD
Nagyon fontos, hogy -főleg a nagy méretben felhasználandó- képek fizikai felbontása min. 300 dpi-s legyen, és legalább az eredeti nyomtatási méretben biztosítsd, kisebben semmiképpen, lehetőleg RGB színtérben!
JPG-nél ez legyen inkább 600 dpi!
Tartalom…
Mindenre, ami szent, ami él és mozog, kérlek szépen, hogy csak a végleges szöveget, tartalmat küldd el nekem!
Ergo amíg “még alakulhat” a dolog, még “nem a végleges”, “mindjárt kész van”, kérlek, ne add ide! Legyen meg a pontos és végleges szöveg, az adatok, a képek!
Ha mégis, akkor egyrészt számolnod kell azzal, hogyha nagy mennyiségű szöveget, tördelést változtattatsz meg velem, olyan munkafolyamatot kell megismételni, hogy nagy szövegrészt, vagy több file-t kell átjavítani, az Neked bizony plusz költségként jelentkezik, mert nekem az plusz (fölösleges) munka volt, másrészt pedig annál nagyobb a hibák lehetősége, minél többször abajgatnak utólag egy szöveget, tördelést!
Ilyenkor utána sajnos megint célszerű korrektúrára küldeni… ami megint idő, pénz!
Ha valamilyen szövegszerkesztő alkalmazásban, pld. Word, esetleg már megformáztad, hogy kb. hogyan is képzeled el a tördelést, a szöveg képét, nagyon jó! Nem fogom tudni használni, de kérlek akkor is küldd el nekem, mert segítség számomra, hogy mit is szeretnél!
De akkor is kérném egyszerű .txt-ben is! (Sokkal könnyebb abban dolgozni szövegen, hidd el!)
Helyesírás…
A szöveget NE CSAK A WORD, vagy a másik szövegszerkesztő alkalmazás helyesírás ellenőrzésével ellenőrizd le!!!
Kérlek, olvasd át te is, ha pedig te írtad, olvassa el MÁSIK SZEMÉLY IS…uram bocsá, lektor! A saját hibáinkat hajlamosak vagyunk átugrani, a szemünk simán elsiklik felette!
A rendelkezésemre bocsájtott szövegben lévő helyesírási-, szakmai-, tartalmi, ténybeli hibákért SEMMIFÉLE FELELŐSSÉGET NEM VÁLLALOK!
6 A4-es méretű oldalnál nagyobb terjedelmű kiadványok esetén az utólagos helyesírási hibajavítás fix árral működik, lásd az ártáblát!
Forma…
Adhatsz anyagot CD-n, DVD-n, pendrive-on, elküldheted e-mailben, nagy mennyiségű adat, kép, vagy nagy fileok átküldésére ajánlanám valamelyik óriás file-küldő alkalmazást (mammutmail), DropBox-on, Google Drive…
A kapott anyagot, főleg a nagyobb lélegzetvételű munkáknál, általában CD-re, vagy DVD-re archiválom, elkerülendő, hogy a későbbiekben esetlegesen csúnyálkodásokra kerülhessen sor! Tehát ha mégse a végső verziót küldted el a szövegből, és én már betördeltem, akkor innentől sajna neked extra költség!
Ha a mail-postámat telerakod több Gigányi anyaggal, lehet, hogy nem lesz őszinte a mosolyom.
Vektoros anyagok, fontok…
Adobe programokkal dolgozom, így a vektoros képeket kizárólag Illustrátor .AI formátumban szeretem fogadni. Az így átküldött anyagban minden szöveget “görbésíts” le alakzattá, vagy kérlek, mellékeld hozzá megfelelően a használt fontokat is, de inkább az alakzatok!
Amennyiben, pld. logo, arculat esetén rendelkezel a vektoros formával, elemekkel, kérlek, mindenképpen add át, ugyanis ha nincs, akkor az első munka árába automatikusan belekerül a logo és a főbb arculati elemek vektorosítása. Ezt ugyan az anyaggal Te megkapod, és a későbbiekben már nem kell megcsinálni, de elsőre így mindenképpen drágább lesz!